Kakimuvee – Portal Informasi Perfileman
Trivia

7 Filem/Siri TV Survival Yang Pasti Buatkan Korang Melekat Di Tempat Duduk

Pernahkah anda terfikir mengapa rancangan ‘survival’ sangat popular? Mungkin ada kaitannya dengan perjuangan untuk terus bertahan walaupun tidak berada dalam situasi yang agak teruk seperti yang berlaku pada protagonis dalam sesebuah cerita. Tidak dinafikan, tema ‘survival’ sangat mengagumkan ketika kita melihat watak-watak ini mengatasi rintangan dan berusaha mencari kekuatan dalam diri mereka sendiri.

Rancangan ‘survival’ terbaik akan membuatkan kita sentiasa fokus sehingga ke akhir cerita, dan dalam masa yang sama, membuatkan kita tertanya-tanya apa yang akan berlaku seterusnya dan apa yang akan terjadi kepada mereka. Disini kami senaraikan beberapa rancangan ‘survival’ yang pasti membuatkan anda melekat di tempat duduk sehingga ke penghujung cerita:

Adrift

Adrift diinspirasikan dari kisah benar pasangan muda yang belayar ketika mereka menghadapi bencana taufan. Sekiranya anda menyukai kisah kelangsungan hidup yang baik, disertakan sekali dengan kisah percintaan, filem ini harus menjadi pilihan anda. 

Tami Oldham (Shailene Woodley) dan Richard Sharp (Sam Claflin) bertemu di Tahiti dan jatuh cinta. Mereka kemudian mendapat tawaran untuk berlayar ke San Diego dan memulakan pelayaran untuk pengembaraan mereka. Malangnya, mereka terperangkap dalam ribut dan hanyut di lautan luas. Terkandas di lautan dan berusaha bertahan dengan sumber yang terhad adalah sesuatu yang luar biasa. Anda akan merasa tertanya-tanya, apa yang akan anda lakukan dan bagaimana anda dapat bertahan daripada keadaan seperti ini.

The Martian

Hanyut di lautan sudah cukup menakutkan, bagaimana pula jika terkandas di angkasa, atau lebih spesifik, di planet yang tidak sesuai untuk didiami oleh manusia? Sekiranya anda belum pernah menonton The Martian, filem ini sangat sesuai dan berbaloi untuk anda. 

Filem ini mengisahkan seorang angkasawan yang berjuang untuk bertahan sendirian di planet Marikh setelah ditinggalkan secara tidak sengaja oleh rakan angkasawannya. Mark Watney (Matt Damon) pada awalnya dianggap mati setelah ribut debu, tetapi dia bangkit dan berusaha untuk bertahan.

Menjadi satu-satunya manusia di Marikh jelas menakutkan, dan kita tidak dapat menolong Watney ketika dia mencari cara yang berbeza untuk terus hidup dan mencari jalan keluar dari planet merah itu. Kisah kelangsungan hidup dalam The Martian sangat menarik, ditambah pula dengan aspek ruang angkasa dan sains yang realisitik, menjadikan filem ini harus ditonton peminat tema ‘survival’.

I Am Legend

Sekiranya anda lebih meminati sains fiksyen, I Am Legend pasti memberi kepuasan. Filem ini mengikuti kisah saintis tentera Robert Neville (Will Smith) yang merupakan manusia terakhir di New York setelah penawar barah mengakibatkan virus yang menghapuskan sebahagian besar manusia.

Neville imun dengan virus tersebut, tetapi dia harus mempertahankan dirinya dari mutan nokturnal sambil berusaha mencari penawar dan mencari manusia lain yang masih hidup. Sebagai satu-satunya manusia yang masih hidup, Neville juga melawan kesunyian setiap hari dan hanya mempunyai anjing German Sherpard bernama Sam yang menjadi temannya. I Am Legend adalah filem ‘apocalyptic survival’ yang menyayat hati dan dalam masa yang sama, akan memukau anda.

Cast Away

Kemudian ada Cast Away, salah satu filem survival klasik terbaik. Filem ini memberi fokus kepada Chuck Noland (Tom Hanks), seorang jurutera sistem FedEx, yang terbang ke Malaysia untuk bekerja. Malangnya, pesawat kargo yang dinaikinya terperangkap dalam ribut dan terhempas di tengah Lautan Pasifik.

Chuck adalah satu-satunya penumpang yang terselamat dan terdampar di sebuah pulau yang belum dipetakan dan tidak berpenghuni. Dia akhirnya terdampar selama bertahun-tahun dan menjalin persahabatan dengan bola tampar yang dia namakan Wilson. Kisah luar biasa ini mengenai kelangsungan hidup, ketabahan mental, dan keperluan hubungan manusia akan menggerakkan hati anda.

The Decline

Jusqu’au Declin – Photo Credit: Netflix / Sebastien Raymond

Apa yang akan berlaku apabila anda mengumpulkan sekumpulan ‘survivalists’ di satu tempat? The Decline menunjukkan 6 peminat survivalisme yang menyertai program latihan survivalist di sebuah kawasan luar bandar di Quebec, Kanada. Mereka dilatih oleh survival yang berpengalaman Alain (Réal Bossé) dan belajar kemahiran bertahan hidup sehingga kemalangan maut berlaku. Kumpulan ini berpecah belah tentang bagaimana menyelesaikan masalah tersebut dan pertarungan kejam seumur hidup berlaku. Dengan aksi yang tegang dengan latar belakang bersalji yang indah, The Decline akan membuat anda merenungkan bagaimana kelangsungan hidup dapat mengubah fitrah manusia itu sendiri.

Sweet Home

Sweet Home

Sweet Home adalah siri hebat untuk ditonton jika anda menyukai watak-watak menarik dan perkembangan cerita yang mendebarkan. Siri ini berpusat di sekitar seorang remaja, Cha Hyun-su (Song Kang) yang bermasalah dan jiran apartmennya ketika manusia tiba-tiba berubah menjadi monster yang cukup ganas. Malapetaka berlaku di mana-mana sahaja, dan fenomena aneh itu mengubah kehidupan mereka seratus peratus. 

Jenis raksasa yang berubah dari manusia bergantung pada keinginan paling dalam mereka, dan ini bermaksud, terdapat pelbagai raksasa yang berbeza untuk dinikmati para penonton. Dengan raksasa yang mengintai di mana-mana, penduduk pangsapuri tetap terperangkap dan berjuang untuk terus hidup serta berpegang pada kemanusiaan mereka.

Squid Game

Akhir sekali, Squid Game kini sedang hangat di carta top 10 Netflix. Siri unik ini memaparkan 456 peserta dengan rela hati mendaftar untuk bersaing dalam permainan kanak-kanak dengan hadiah 45.6 bilion won.

 Walaupun kebanyakan rancangan survival menunjukkan situasi di mana individu terganggu dengan keadaan yang tidak diingini, Squid Game sangat berbeza. Pemain pada awalnya tidak menyedari bahawa sekiranya mereka kalah, mereka akan mati. Walaupun tersedar selepas permainan pertama, mengejutkan, masih ada yang rela untuk berhadapan dengan kematian demi memenangi wang tunai yang cukup banyak. 

Dengan setiap peserta bermain permainan kanak-kanak untuk terus hidup dan menang, anda tidak akan dapat berhenti menonton ketika mereka menghadapi halangan yang tidak diketahui. Jangan biarkan permainan kanak-kanak menipu anda, siri ini sangat menarik dan menunjukkan sisi gelap sifat manusia dengan cara yang paling menghiburkan.

Rancangan ‘survival’ manakah yang paling anda gemari? Anda boleh menikmati semuanya di Netflix!

Related posts

8 Rancangan Netflix Bertema Balas Dendam Yang Pasti Membuatkan Korang Rasa Puas Hati

Kakimuvee

6 Filem Terbaik Korea Lebih Sedekad Yang Lalu

Natasha

6 K-DRAMAS YOU CAN WATCH TO HELP SOOTHE YOUR TRAVEL ITCH

Kakimuvee

5 Sebab Kenapa The King’s Affection Akan Mencuri Hati Anda

Zulaikha

4 Sebab Untuk Menonton Lakonan Hebat Han So-hee Dalam “My Name”

Zulaikha

Kisah Pemberontakan Kapal Perang Soviet Storozhevoy Yang Menjadi Inspirasi Kepada Novel “The Hunt for Red October”

Kakimuvee

Leave a Comment