Kakimuvee – Portal Informasi Perfileman
Trivia

5 Rancangan Zombie Yang Akan Membuatkan Anda Merenung Tentang Sifat Kemanusiaan

Cerita tentang mayat hidup selalu disukai ramai dek kerana aksinya yang menarik, tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kita melihat genre zombie semakin berkembang melangkau keganasan dan darah. Kita mungkin bersorak ketika mereka bangkit dari kubur, tetapi kisah-kisah zombie ini juga telah mengajar kita satu atau dua perkara mengenai kematian dan keadaan manusia.

Berikut adalah senarai rancangan zombie terbaik di Netflix yang menjadi cermin kepada kemanusiaan:

1. Kingdom: Ashin of the North – Mengajar kita tentang ketamakan & kasta.

Dalam dua musim pertama Kingdom, kita diperkenalkan dengan serangan zombie misterius yang mengambil alih Joseon. Kemudian, telah didedahkan dalam Kingdom: Ashin of the North bahawa wabak sebenarnya telah bermula dari rangkaian peristiwa yang tidak disengajakan itu bukan hanya dari bunga, tetapi juga nafsu serakah dan janji-janji kosong pemerintah yang korup yang menyebabkan rakyatnya hidup dalam kemiskinan dan kelaparan, tanpa jalan keluar.

Pada akhirnya, prasangka dan ketidakadilan inilah yang mendorong Ashin untuk membalas dendam bagi pihak ayahnya dan kampungnya. Sekarang setelah anda berkenalan dengan Ashin, ini adalah masa yang tepat untuk menonton kembali dua musim pertama.

2. Sweet Home – Menggambarkan bagaimana keinginan manusia mengubah kita menjadi raksasa.

Siri thriller Sweet Home memperlihatkan bagaimana manusia berubah menjadi raksasa, yang mencerminkan keinginan paling dalam mereka. Sementara itu, penduduk yang terselamat mesti mencari jalan untuk terus hidup dan berjuang menjaga kemanusia mereka agar tetap utuh. 

3. #ALIVE – Sikap kebergantungan kita pada teknologi dan kehidupan moden. 

Adakah anda lebih suka hidup di dunia yang penuh dengan zombi atau dunia tanpa sambungan Internet? #ALIVE akan membuat kita berfikir bahawa kita terlampau bergantung pada skrin, sama ada televisyen atau telefon bimbit. Kita melihat watak utama terpaksa beralih ke analog dalam usaha untuk terus bersembunyi dan bersiap-sedia untuk terus kekal hidup. 

4. Santa Clarita Diet – Keluarga adalah segalanya, walaupun mereka berubah menjadi zombi

Drew Barrymore berperanan sebagai Sheila, yang mati akibat penyakit misteri dan kembali hidup tanpa degupan jantung – tetapi sentiasa laparkan daging manusia. Untuk memuaskan keinginannya, dia dan suaminya berjalan di jalan kematian dan kehancuran … bersama. Anak perempuan Sheila, Abby, cuba membuktikan kepada ibu bapanya bahawa dia berkelayakan untuk terlibat dengan aktiviti mereka dalam usaha menjaga ibunya agar diberi makan dengan baik dan keluar dari rumah jiran.

5. RESIDENT EVIL: Infinite Darkness – Cerita tentang ketamakan institusi dan syarikat

Bertahun-tahun setelah kengerian di Raccoon City, Leon dan Claire mendapati diri mereka diselubungi oleh konspirasi gelap ketika serangan virus menghancurkan White House. Siri aksi-nyata ini berpusat di negara Panemstan di mana ia digunakan sebagai makmal ujian untuk virus berbahaya. Terperangkap dalam perang saudara antara dua kuasa besar global, dorongan untuk mewujudkan tentera super yang tidak dapat dihancurkan telah menyebabkan kekacauan ngeri terjadi di bandar.

Untuk melihat lebih banyak rancangan zombie yang menakutkan, anda boleh terokai semuanya di Netflix.

Related posts

5 Animasi Tempatan Untuk Memberi Hiburan Kepada Kanak-Kanak Pada Hari Malaysia Ini

Kakimuvee

5 Sebab Kenapa “Squid Game” Akan Menjadi Siri Netflix Kegemaran Anda

Zulaikha

The Many Malaysian Faces on Netflix

Zulaikha

6 Actors Who Took On Their Own Stunts and Nailed It

Zulaikha

7 Surprising Things You Probably Didn’t Know About the Cast of Money Heist

Zulaikha

5 Rancangan Tempatan Yang Pernah Kita Tonton Sewaktu Kecil

Kakimuvee

Leave a Comment