Kakimuvee – Portal Informasi Perfileman
Slot Asia Trivia

5 Filem Misteri Jepun Yang Menjanjikan ‘Twist’

Jika bercakap tentang thriller dan misteri, pasti ramai peminat filem akan terus memandang filem-filem Hollywood ataupun Korea. Tetapi tahukah anda, Jepun juga tidak kurang hebatnya, memiliki beberapa judul bergenre misteri thriller yang mendapat pengiktirafan global. Filem-filem ini bukan sahaja memberikan konsep yang melangkaui imaginasi penonton, malah menawarkan plot-plot twist yang mengejutkan. 

Berikut adalah filem misteri thriller dari Jepun yang menjanjikan misteri, ketegangan dan twist kepada penonton 

CONFESSIONS (KOKOHAKU) (2010) – Drama/Misteri

Kehidupan guru sekolah menengah Yoko Moriguchi (Takako Matsu) hancur selepas anak perempuannya yang berusia 4 tahun dibunuh. Yoko Moriguchi mengesyaki sebilangan pelajarnya sendiri bertanggungjawab atas kematian anak perempuannya. Rancangan yang sukar untuk membalas dendam kemudiannya berlaku, termasuk memaksa pelajar minum susu yang dicemari HIV …

THE WORLD OF KANAKO (2014)

Kanako, seorang gadis cantik dan salah seorang pelajar terbaik di sekolah, telah hilang dengan meninggalkan semua barang-barang di biliknya. Ayahnya, Akikazu diminta oleh bekas isterinya untuk mencari anak perempuan mereka. Dia memulakan pencarian Kanako dengan apa jua cara pun, dengan harapan dapat mengembalikan keluarganya yang “ideal” walaupun hakikatnya dia adalah penyebab perpisahan keluarga kerana keperibadian dan tingkah lakunya yang bermasalah.

Mengikuti jejak masa lalu dan masa kini serta bercakap dengan “rakan-rakannya”, dia mula mengenali anak perempuannya yang tidak pernah dia kenal atau bahkan tidak berusaha untuk mengetahuinya. Ketika Akikazu dipimpin satu petunjuk, dia menyedari dunia yang dihadapi Kanako di luar bayangannya …

THE DARK MAIDENS (2017)

Catatan The Dark Maidens adalah filem misteri / seram Jepun 2017, berdasarkan novel 2013 yang ditulis oleh Rikako Akiyoshi.

Itsumi Shiraishi (Marie Iitoyo), presiden Kelab Sastera Sekolah Menengah Gadis Perawan Maria, baru saja meninggal dunia dalam kejadian bunuh diri. Untuk pertemuan terakhir Kelab Sastera pada semester ini, presiden baru kelab itu Sayuri Sumikawa (Fumika Shimizu) mengumpulkan para ahli dan memberi mereka peluang untuk berkongsi cerita dan makan bersama.

Tema pertemuan mereka adalah kes bunuh diri Itsumi. Masing-masing, yang terdiri dari empat ahli – Mirei (Yuna Taira), Akane (Riria Kojima), Shiyo (Nana Seino) dan Diana (Tina Tamashiro) – kemudian terus menceritakan pengalaman mereka dengan Itsumi, dan juga menahan ahli kelab lain yang bertanggungjawab atas kematian.

LIVERLEAF (2018)

Haruka Nozaki (Anna Yamada) baru sahaja berpindah ke sekolah baru, tetapi dia dibuli di sana. Satu-satunya orang di sisinya ialah rakan sekelasnya Mitsuru Aiba. Haruka Nozaki bertahan dari buli kerana Mitsuru Aiba. Suatu hari, berlaku kebakaran rumahnya yang menyebabkan bapanya mati dan adiknya cedera parah. Haruka Nozaki mengalami gangguan emosi dan dia mula membalas dendam kepada mereka yang bertanggungjawab.

MASKED WARD (2020) 

Shugo Hayami (Kentaro Sakaguchi) adalah seorang doktor di hospital kejururawatan, yang pernah menjadi hospital psikiatri. Suatu petang, ketika Shugo Hayami bertugas pada syif malam, seorang lelaki bertopeng pierrot masuk ke hospital dan dia tidak keseorangan. Dia bersama Hitomi Kawasaki (Mei Nagano).

Dia adalah pelajar universiti dan dia telah ditembak oleh lelaki bertopeng. Lelaki bertopeng itu memberitahu Shugo Hayami untuk merawat Hitomi Kawasaki. Dia juga menyandera 64 orang di hospital. Tidak lama kemudian, Shugo Hayami dan Hitomi Kawasaki cuba melarikan diri dari hospital dan mereka menghadapi kes-kes misteri satu demi satu.

Sumber: IMDb, AsianWiki, Tvtropes

Related posts

13 Pelakon Botak Yang Satu Ketika Dahulu Memiliki Rambut

Kakimuvee

tvN Dedah Poster Misteri “Hometown” Yang Menampilkan Yoo Jae Myung, Han Ye Ri, & Um Tae Goo

Zulaikha

“Voice 4” Berakhir Dengan Rating Tinggi, “The Devil Judge” Rampas Kembali Kedudukan No. 1

Zulaikha

Rating “Voice 4” Meningkat Menjelang Episod Terakhir

Zulaikha

K-Drama Terbaru “The Great Shaman Ga Doo Shim” Kini Boleh Di Strim Di iQiyi

Kakimuvee

Penampilan Kim Min-gwi Dalam Drama ‘Nevertheless’ Disunting Susulan Skandal Curang

Zulaikha

Leave a Comment