Kakimuvee – Portal Informasi Perfileman
Slot Asia Trivia

12 Drama Taiwan Yang Tersedia Di Netflix

Korea Selatan mungkin peneraju drama terbaik Asia buat masa ini, dan China pula semakin meningkatkan kualiti drama mereka bagi menyaingi Korea. Tetapi, jangan dilupa Taiwan, negara yang pernah menerbitkan drama popular “Meteor Garden”. Walaupun drama-drama mereka semakin ‘sendu’, masih terdapat beberapa drama yang sebenarnya agak menarik untuk ditonton.

Justeru itu, kami ingin kongsikan senarai drama Taiwan yang anda boleh tonton di laman penstriman popular Netflix.

Autumn’s Concerto (2009)

Ren Guang Xi, seorang pelajar undang-undang yang sombong, nampaknya menjalani kehidupan yang sempurna. Dia satu-satunya pengganti perniagaan besar dan terkenal dan merupakan pemain hoki ais berbakat. Tetapi dalam realiti sebenar, hidupnya sunyi, tidak memiliki kegembiraan, tawa dan motivasi. Sehingga dia bertemu dengan Liang Mu Cheng, penjual bento di kantin sekolahnya.

Pertaruhan yang tidak berbahaya menyatukan keduanya dan Guang Xi secara perlahan-lahan berubah ketika Mu Cheng mengajarnya bagaimana untuk memberi dan mencintai. Tragedi melanda apabila Guang Xi tiba-tiba terpaksa menjalani pembedahan otak besar yang menyebabkannya hilang ingatan

The Devil Punisher (2020)

Drama penggembaraan masa dan supernatural hasil kolaborasi Sanlih E-Television dan Netflix. Dibintangi Mike He, Ivy Shao, Amanda Chou, Johnny Yang, Anson Chen, Jane Cheng dan Roy Chang sebagai watak utama. Ia mengisahkan cinta abadi antara Zang Kui & Meng Po. Kedua-dua pada asalnya adalah manusia pada kehidupan lalu, tetapi terpisah pada masa itu, dan telah dihidupkan sebagai dewa.

Zhong Kui secara diam-diam menjaga Meng Po, walaupun kekasihnya itu tidak mengingati kehidupan mereka bersama sebelum ini. Apa insiden letupan berlaku di alam mereka, bermulalah rangkaian peristiwa yang membolehkan mereka berdua bersatu semula. 

The Perfect Match (2017)

Jika mahukan drama yang santai dan menghiburkan, anda boleh menonton drama romantik komedi “The Perfect Match”. Huo Ting En adalah chef terkenal yang belajar di Le Cordon Bleu di Paris. Dia pakar dalam masakan Kari dari Jepun, Thailand, Malaysia, Sri Lanka, dan India di restorannya, La Mure. Dia kemudiannya bertemu dengan chef Wei Fen Qing di sebuah pasar malam setelah netizen mendakwa bahawa masakan chef wanita itu, mirip seperti masakan Ting En, adalah jauh lebih murah. Cinta akhirnya mekar di antara keduanya, tetapi penyatuan mereka terhalang oleh rahsia masa lalu.

The Fierce Wife (2010)

“The Fierce Wife” adalah sebuah melodrama yang sangat popular di Taiwan pada 2010, dan juga Jepun. Menceritakan kisah Xie An Zhen, yang bahagia di alam perkahwinan dengan seorang anak perempuan yang comel, sehinggalah suaminya curang dengan sepupunya. Dan perceraian berikutnya menjadi pertempuran cinta dan akal.

Triad Princess (2019)

Siri asli Netflix yang terbitkan pada tahun 2019. “Triad Princess” menceritakan kisah Angie yang inginkan kebebasan dan keluar dari bayang-bayang ayahnya yang merupakan ketua kongsi gelap. Menentang kehendak ayahnya, dia mengambil pekerjaan sebagai pengawal rahsia untuk pelakon terkenal di sebuah agensi, di mana dia mesti menavigasi dunia kegelapan, glamor dan cinta yang dia tidak dikenali.

Just You (2013)

“Just You” adalah drama idol romantik komedi yang dibintangi Aaron Yan dan Puff Kuo sebagai watak utama. Qi Yi adalah bos dari neraka, lebih buruk daripada diktator. Dia adalah pensabotaj romantik di pejabat. Cheng Liang Liang ditugaskan oleh rakan sekerjanya untuk memecah pertahanan bosnya dan meyakinkannya untuk menarik balik peraturan anti-percintaan-dipejabat. Namun sesuatu berlaku antara Liang-Liang dan bosnya itu.

Easy Fortune Happy Life (2009)

Yan Da Feng adalah seorang anak lelaki yang kaya, sombong, dan pemarah, yang cuba membodek datuknya untuk mendapatkan harta pusaka syarikat perubatan herba milik datuknya dengan menggunakan apa jua cara walaupun ia haram. Namun, setelah kejadian di mana Xie Fu An, seorang jamu wanita menyelamatkan datuknya, dan datuknya mengenalinya sebagai cucu kepada cinta pertamanya, datuknya itu terus menyatakan bahawa sesiapa yang menikahinya akan menjadi pewaris syarikatnya.

Setelah kehilangan neneknya dalam kebakaran, Fu An dan adik lelakinya berpindah ke rumah Da Feng. Da Feng merancang untuk menikahinya demi harta pusaka, tetapi dia secara perlahan-lahan mula menunjukkan perasaan kepadanya sepanjang masa mereka menghabiskan masa bersama. Ketika semuanya nampak berjalan lancar dalam percintaan mereka, masa lalu dan kebenaran yang dinyatakan mengancam hubungan mereka.

Love You (2011)

Dua orang asing, kedua-duanya mengusulkan perkahwinan kepada gadis / teman lelaki masing-masing, namun ditolak pada hari yang sama. Mereka memutuskan bahawa cara terbaik untuk menangani penolakan itu adalah dengan mabuk. Selama 24 jam mereka mabuk, kedua-dua orang asing ini segera menjadi kawan dan berkahwin … antara satu sama lain. Ketika mereka akhirnya sedar, mereka memulakan misi untuk membetulkan balik setiap perkara gila yang mereka lakukan semasa mereka mabuk dan berdoa agar gadis / teman lelaki mereka tidak mengetahuinya.

Love, Now (2012)

Yang Yi Ru adalah pekerja yang tekun sehingga dia tidak sempat berehat. Keluarga dan rakannya memutuskan untuk melakukan gurauan agar dia mengurangkan sikapnya yang terlalu bekerja. Mereka membuatnya percaya bahawa dia hanya mempunyai enam bulan untuk hidup, kemudian menghantarkannya ke tempat percutian untuk menenangkan fikirannya.

Dia menghabiskan hari pertamanya di pantai yang cerah, mengeluh kepada orang asing dengan mengatakan harapan bahawa dia mempunyai masa untuk bertemu dengan Mr. Right, berkahwin, dan mempunyai anak. Tanpa diketahui olehnya, orang asing itu adalah lelaki dari masa lalunya yang jatuh cinta padanya ketika mereka bertemu bertahun-tahun yang lalu. Dia melamarnya keesokan harinya dan dia berkahwin dengannya, tetapi ketika gurauan itu terungkap, suaminya yang baru merasa ditipu dan melepaskan kemarahannya padanya

The Prince Who Turns into a Frog (2005)

Shan Jun Hao (Ming Dao), Ketua Pegawai Eksekutif rangkaian hotel terbesar, adalah pewaris yang stereotaip: manja, berhati dingin, dan kejam. Dia bertemu dengan Ye Tian Yu (Joe Chen), seorang penipu dan pisau cukur, yang secara tidak sengaja telah melanggarnya. Kemalangan kereta itu menyebabkan Jun Hao kehilangan ingatannya; dia menjadi baik hati dan penyayang. Ketika cinta berputik, keluarga Jun Hao datang mencarinya, terdesak untuk membawanya pulang.

Jun Hao sebenarnya sudah bertunang dengan Fan Yun Xi (Joyce Chao) yang sangat menyayanginya, dan setia menunggunya pulang. Satu lagi kemalangan berlaku: Jun Hao kehilangan ingatannya terhadap Tian Yu dan kembali ke dirinya yang asal. Walaupun Jun Hao kembali memikirkan Tian Yu sebagai penipu, cinta baru yang mengejutkan telah mula berkembang.

Memory Love (2017)

Bolehkah satu nyawa dan dua hati diselamatkan? Qiao Jia En dan teman lelakinya, Wang Xiu Kai, kembali ke Taiwan dari luar negeri untuk bersatu semula dengan ayahnya yang kaya raya. Tetapi ketika pasangan itu mengalami kemalangan kereta, Jia En mengalami gegeran otak dan hilang ingatan, sementara otak Shu Kai disahkan telah mati.

Rakan Jia En, Zhao Ai Li, mengambil kesempatan dari situasi itu dan mengambil tempat Jia En untuk bertemu dengan ayah Jia En dan mengambil alih tempatnya dalam kehidupan istimewa. Sementara itu, ketika chef pasta Xing Shao Tian pengsan di jamuan makan, dia memerlukan transplantasi jantung segera dan akhirnya menerima jantung Shu Kai. Ketika Shao Tian berjumpa dengan Jia En, dia tertarik padanya.

Fated to Love You (2008)

Pelayaran romantis seorang wanita muda berakhir dengan kejutan selepas dia hamil setelah bermalam dengan seorang eksekutif yang kaya. Situasi itu menyebabkan kehidupan mereka menjadi tunggang terbalik. Drama ini telah diadaptasi ke versi Korea dan Thailan dan juga merupakan antara drama Taiwan popular dan paling banyak mencapai kejayaan. “Fate to Love You” dibintangi oleh Joe Chen, Ethan Juan, Baron Chen dan Bianca Bai.

Sumber: Netflix, MyDramaList, Wikipedia, AsianWiki. (Klik pada tajuk untuk terus ke Netflix)

Related posts

Rating “Mouse” Sedikit Menurun, “Sell Your Haunted House” & “Law School” Kekal Kukuh

Zulaikha

7 MOST ADORABLE K-DRAMA SCENE-STEALERS

Zulaikha

Your New On Netflix: 26th – 30th April 2021

Zulaikha

“Vincenzo” & Song Joong Ki Paling Popular Untuk Minggu Ke-2 Berturut-turut

Zulaikha

[TRAILER] WarnerMedia And CATCHPLAY Announce New Taiwan Series ‘Trinity Of Shadows’

Isqandar

8 KOREAN MOVIES YOU’LL ENJOY WHEN YOU WANT SOMETHING DARK & GRITTY

Zulaikha